kladde

Barnets bog – et redskab til udvikling

Hvordan får du den tætte dialog med pædagoger, som det kræver at have et barn med høretab. Hvordan koordinerer I mål eller små beskeder om nye lyde, hørte ord eller udfordringer, der skal tages stilling til? Og hvad gør I hvis den tætte pædagog er væk et par dage eller?

Det er meget forskelligt, hvordan den enkelte institution vælger at strukturere den daglige dialog. Og det er vigtigt at der er et særligt fokus på barnets hørelse og sprogudvikling og sociale trivsel som følge af høretabet. Derfor kan det være en god idé at indføre Barnets bog som et redskab de første år af institutionslivet. Det kan også sagtens fortsætte efter.¨

Da Lova startede i vuggeste introducerede vi hurtigt Lovas bog. Vi brugte selv barnets bog fra vuggestue start og indtil børnehavetiden. Det første år meget intenst og hver dag. Det næste år flere gange om ugen.

Barnets bog er en helt almindelig kinabog eller et kladdehæfte, der følger barnet frem og tilbage mellem institution og hjem. Hver dag skriver institution og hjem lidt i bogen. Det sikrer at der er fokus på de ting, der omhandler barnet og giver en utrolig god forudsætning for dialog i forhold til barnet, fordi alle hele tiden ved, hvad der er sket i institutionen og hjemme.

Barnets bog kan stå i garderoben eller et andet sted, hvor den er tilgængelig for alle pædagoger. Derhjemme lå den på køkkenbordet, så alle pårørende kunne lige orientere sig i den.


I bogen skrev vi:

  • Hvordan dagen var gået hjemme eller i instutionen
  • Hvad Lova havde oplevet og hvad der kunne tales om – i stikord
  • De sproglige mål fra talehørepædagogen
  • Nye ord, lyde eller oplevelser med sproget
  • Udfordringer vi var opmærksomme på
  • Små og store successer

Eksempler fra barnets bog (Lova) skrevet af os forældre:

1/9 : Lova har været til talehørepædagog. Vi skal have fokus på ordet “Hvorfor” – hun siger nemlig “hvad er den henne?” og Hvad skal den være”.

I går var vi i havnebadet med kusine Lina, og det var sjovt. Lova har også set ænder ved søerne og været i sommerhus, hvor vi plukkede æbler.

10/9: I går lagde vi mange puslespil og pludselig sagde Lova “Hvor er brikken? og ikke “Hvad er brikken?” – det virker :-)

Lova snakker meget om Melanie derhjemme. Vi prøver at få lavet en legeaftale.


Eksempler fra barnets bog (Lova) skrevet af institutionen:

2/9: Lova fik redskaber til at sige noget, da hun kæmpede med Theodor om en lynlås. Hun tog imod mine sætninger i stedet for at skubbe ham væk. Fint!

3/9: Lova var vild med teateret. Helt forgabt. Stykket handlede om en gris og dens venner. De sang meget og pludder og mudder. Spørg hende. Hun har sikkert meget at fortælle jer.

3/10: Hos talehørepædagogen arbejdede vi med udtalen af L i ordene. Hun sagde dem faktisk fint.

Vi har kastet med hoppebolde i dag og Lova skulle sige hvem hun kastede til.


Eksemplerne viser, at vi hele tiden orienterede hinanden ganske kort om det, der betød noget for Lova i hverdagen og det gav begge parter meget bedre mulighed for at målrette dialogen med Lova, og vi arbejdede altid med de samme mål for Lova.


Køb nogle billige bøger i Tiger og skriv dit barns navn udenpå. Og så bare i gang. Det bliver hurtigt en vane, der ikke behøver tage mere end 5-10 minutter for hver part.

Aftal det med dit barns institution.!


 

Posted in Bøger, Gode råd, Institution, Talesproglig udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>