Om mindfulness – find roen i tanker og krop

Hvis du har meget uro i kroppen og tankerne galoperer af sted, kan det være befriende at have nogle redskaber til at finde ro.

Jeg stiftede først ret sent bekendtskab med mindfulness, noget jeg ville have haft virkelig god gavn af i det første år efter Lova blev født. En af de ting mindfulness har gjort for mig, er at jeg bedre kan være i nuet. Nyde det der er og ikke jagte det næste eller frygte det næste.


“Hvis vi øver os i at være til stede i nu’ et får vi et bedre samvær med andre mennesker og vores barn, og i sidste ende også en forbedret livskvalitet.”


Jeg har samlet lidt viden her, som du kan dykke ned i, hvis du skulle være nysgerrig:

Hvad er mindfulness?

Mindfulness går ud på at vågne op til det liv, du har lige nu. Ikke det liv, der har været, eller som måske vil komme. Men at vågne op til det liv, der er i dette øjeblik, på en måde, hvor du er venlig mod sig selv. Mindfulness har rødder i buddhismen. Ifølge buddhismen fører menneskets jagt på varig lykke og forsøg på at undgå smerte til frustration, lidelse, angst og depression. Vi føler smerte, fordi intet varer ved. Vi bliver alle syge, forfalder og dør. Og sindet narrer os til at tro, at livet sker et andet og meget bedre sted.

I mindfulness-træning arbejder man med opmærksomheden. Man noterer dét, der dukker op. Og accepterer det. Også når det ikke er gode tanker og følelser, der dukker op. I mindfulness betyder accept, at man ser, hvad der er. Det betyder ikke, at man nødvendigvis kan lide det, man ser, men at man tager det til sig, uanset hvad det er.


Meditationer:

For at være mindfull, er en god træning at lave små meditationer. Du får skabt ro i hovedet og får en normal vejrtrækning, der hjælper på ubehagelige følelser i kroppen. Meditationer hjælper også på koncentrationen. Noget du skal bruge en del af, når du skal være det bedste for dit barn i processen fremover med høreapparater, kommunal hjælp, audiologiske afdelinger og masser af ny viden.

Sådan finder du meditationer:

  • Søg på appstore, der er ofte gratis eller betalte meditationer. Start med nogle korte, så du kan fuldføre og overskue det. Søg på meditation.
  • Søg på youtube efter guidede meditationer.
  • På nettet kan du ofte finde prøver på meditationer, du kan downloade. Fx her Gratis download.
  • Melde dig til et meditationskursus – der er et hav af udbydere på nettet. Det vil give dig ro og er selvomsorg.

Gør det til en vane. Brug 5-10 minutter hver dag. Øv dig.

Hvis du har større børn, så gør det sammen med dem. De vil elske det og det giver både ro og nærvær sammen med dem. (Der findes en god meditationsbog for børn: Sådan får du børn i balance – Ro og fokus til de 5-12 årige med meditation af Eline Sneg. Bog med cd og øvelser.


“Vær obs på at det kan føles enormt uroligt at meditere i starten, fordi du har uro og mange tanker. Det kræver øvelse. Så giv ikke op. Al træning giver noget. Ligesom med løbetræning og alt andet. Det er små skridt mod målet. Som her er ro i dit indre. Det kommer ikke efter en, to eller tre træninger. Men efter tid. Bliv ved.”