Om at lytte og høre

Om at lytte og høre

Børn, der har et høretab skal lære at bruge hørelsen, hvis de ikke har hørt før. Derfor skal det lære at lytte og høre. Det har ikke – som normalthørende børn- fået det naturlige forhold til at høre og lytte gennem fostertilværelsen.


Men når barnet så får høreapparater eller cochlear implantater, kommer hørelsen så ikke helt af sig selv?

For de fleste kræver det en konkret opmærksom træning, hvis barnet skal bruge sin høreevne optimalt. Barnet skal lære at vælge lyd til og ikke ignorere den som irrelevant. Barnet skal lære at lyd er vigtig. Barnet har ikke en verden, der inkluderer lyd som alle andre børn har, når de bliver født.Det er kommet til verden med fokus på andre sanser. Normalthørende børn har hørt og lyttet allerede i fostertilstanden.

  • Først vil lyde være ukendte – barnet skal lære hvad lyd er
  • Når barnet ved hvad lyd er, lærer det at reagere på lyd
  • Når barnets reagerer på lyd, bruger det lyden til at kommunikere og udvikle talesproget.

Første skrift mod et godt talesprog er at blive en god lytter. Det skal du lære dit barn.

Der er forskellige ting dit barn skal igennem før det kan få et naturligt talesprog.

  • Det skal kunne høre lydene
  • Det skal være bevidst om, hvad lydene er og hvor de kommer fra
  • Det skal kunne bruge tid og have opmærksomhed på lydene i så lang tid, at det kan bruge dem
  • Det skal kunne lytte
  • Det skal kunne forstå ord og forbinde dem med omverdenen
  • Det skal kunne bruge stemmen aktivt og i kontekst
  • Det skal kunne indgå i turtagning som ved dialog
  • Det skal kunne udtrykke ord og sætninger

At høre er ikke det samme som at lytte. Man kan godt høre en lyd uden at lytte efter. Det er vigtigt at barnet lærer begge dele. Hørelsen skal bruges til at kunne lytte.


Vidste du?

…at det er hjernen der lytter, og ikke dine ører? Ørerne indfanger lydene, men det er hjernen, der genkender og tolker dem. Det skal læres, hvis ikke hjernen har været vant til det.


Ideer til læring og hørelse og lytte – ideerne kan bruges på alle alderstrin på forskellig vis:

  • Vis dit barn alle lyde – “hvad er det?” gå efter lyden – på alt. Stegepanden  der syder, dørklokken, brandbilen, fuglesangen, bankelyden osv. Stop op ved alle lyde- Tag dem ikke for givet. Lær dit barn at være opmærksom på verden omkring. Peg på dit øre og sig “hey hør – hvad er det?” og så tal om det og vis hvor lyden kommer fra.
  • Lav lyde, som dit barn skal lære at kende. Find ud af hvor. hvilke lyde I kan lege med. Dørklokken, telefonen, musik, legetøj, der kan sige forskellige ting. Udforsk en ting ad gangen og gå i dybden. Brug tid på lige præcis den lyd og leg omkring lyden med barnet.
  • Lyt også i mørket om aftenen fra sengekanten – hvad kan I høre?
  • Lav hviskelege – hvad fortæller jeg dig nu? Og hvad fortæller du mig, når du hvisker?
  • Brug musikinstrumenter med forskellig klang – det skærper opmærksomheden på lyde i forskellige toner
  • Lyt til sange og syng dem efter – det skærper opmærksomheden på at høre, lytte og derefter bruge det selv

Bedste råd – Hør verden med andre ører end du selv plejer. Brug de nye input og lær dit barn at bruge det, du selv hører.


Det at lære at høre og lytte er forstadiet til at lære selve talesproget. Det kan du læse meget mere om her.

Kilder til siden er samtaler med Cand. Mag. Audiologopæd Lone Percy-Smith