IMG_0376

Hvorfor enkeltintegration?

Har i øvrigt flere gange efter vores oplæg på “Listening to Learn” fået spørgsmålet om min datter er enkeltintegreret fordi hun ikke må gå i institution med andre ci børn?

Øhh nej.

 Lova er enkeltintegreret, fordi vi tror på, at det er den rigtige vej for ci børn, hvis målet er at de skal integreres i det hørende samfund med almindeligt talesprog. Vi synes at alle undersøgelser taler for enkeltintegration, og ser man på udlandet har det været kutyme i mange år.

Vi har valgt enkeltintegration, fordi hun skal være sammen med børn fra lokalområdet, fordi vi ikke ønsker at hun er en del af det gamle døvemiljø overhovedet, og fordi vi ønsker høje forventninger til Lova af folk omkring hende. Det har intet at gøre med om hun må se andre ci børn.

Jeg bider ofte mærke i sætninger som: “det er af afgørende betydning for barnet med ci, at være i institution med hørende, men også sammen med ligestillede” og “det styrker barnets selvværd og selvtillid og giver barnet de samme muligheder for personlig udvikling og jævnbyrdige sociale relationer, som for alle andre børn” – altså at være sammen med andre ci børn.

Lova skal selvfølgelig have “adgang til” andre ci børn hvis hun ønsker det. Lige nu tror jeg personligt hun er flintrende ligeglad med om de børn hun leger med har ci eller ej. Men måske vil hun gerne kende nogen senere og så skal jeg nok sørge for at hun får rig mulighed for det. Lova ser jævnligt andre børn med ci, da vores netværk udenfor institutionen tæller op til flere børn med ci. Jeg tror i høj grad det nærmere er os forældre der har brug for at kende hinanden i de tidlige år af barnets liv end børnene har brug for det. Jeg er også ret sikker på at fraværet af andre ci børn i Lovas vuggestue ikke har betydning for Lovas udvikling af selvtillid og selvværd samt ligeværdige relationer til andre børn.

Men det har den måde, hun bliver mødt på.

Posted in Institution, Sociale kompetencer and tagged , , , .