IMG_0605

Hos talehørepædagog

Lova var hos talehørepædagog i morges. Og da jeg fortalte, at vi skulle hen til Kirsten og lege, råbte Lova “Disse hurraaa” (Kirsten hurra) – så hun synes nok det er helt fint.

I forhold til tidligere mål overleverede jeg følgende info til Kirsten:
– Lova bruger nu mere og mere begreberne og modsætningerne “dor” (stor) og “lil” (lille), “varm” og “gold” (varm og kold), “af” og “på”
– Lovas t-lyd er tilfældig, hun kan sige den isoleret og kan efterligne den i et ord, men bruger den sjældent aktivt. Det er mere et hårdt d.
– Lova bruger nu “få” altså “få mæld” (få mælk) “få dudser” (få tudser osv)
– Et par nye ordeksempler som “fødder” “gongegrone” (kongekrone) “bare dæer” (bare tæer) mv
– Lova synger meget og kan huske hvad der kommer af ord i flere sange. Jeg holder pause og hun fortsætter med enkeltord.(fx tornerose, mester jakob, øre, næse, sut osv)
– Lova er begyndt at hviske (specielt om aftenen når hun ligger i sengen- med CI på)

Hos kirsten fik jeg en overlevering af de test som kirsten havde lavet i vuggestuen med Tina i tirsdags. Lova havde scoret fint og ligger med 29 point i Reynell svarende til over 2 år. I et par af de andre tests var fokus på udtale og forbogstav og her var Lova fint med på mange punkter og der hvor hun ikke var- blev betragtet som en normalt alderssvarende ting. Som eksempel kan gives at Lova har svært ved “g” lyd, men et g forventer man først korrekt senere og rent talehørepædagogisk sætter man først ind overfor et barn som ikke kan g – i 4 års alderen.
Nogen gange skal man altså lige huske på at normalthørende børn også er en del år om at udvikle korrekt sprog……

Lova legede med computeren mens Kirsten og jeg talte og så spillede Kirsten og Lova fiskespil. “Lova fikke” (Lova fiske) konstaterede Lova hurtigt. Lova fik to billeder med klips på som minder om hinanden fx “klovn” “ovn” – “kan du fiske ovnen?” – “lås” “gås” “kan du fiske gåsen?” osv- de fleste havde Lova korrekt, men hun var mest interesseret i klipsene “lip” lip” sagde hun mens hun nærmest i trance sad og prøvede at pille dem af og sætte dem på billederne. “Klipsssss” sagde Kirsten, mens Lova kiggede ned på billederne “lip…ssssss” svarede Lova.
Bagefter var vi i trampolinen og Lova skulle gentage det Kirsten sagde, og når hun gjorde det- så hoppede vi :-) – “hi hi hi” sagde Lova halvtørt, men efterhånden ville hun gerne hoppe mere “hoppe hoppe”.

Til slut havde vi en snak om Lovas til tider meget høje stemmeleje. Kirsten mente ikke det var et CI problem, da Lova har et naturligt stemmeleje i dagligdagen. Hun mente det var pigens temperament og det nok også var alderen der spillede ind…..Nogle CI børn kan være justeret for højt og får derfor et meget højt stemmeleje. Det har jeg tænkt på om Lova måske havde….meeeeeen måske har hun ret. Temperament er der i hvert fald masser af. Vi hører Lovas audiologopæd Lone Percy-Smith på Gentofte om det når vi skal derud.

Vi sagde farvel og jeg fortalte også Kirsten at Lova i morges var blevet SÅÅÅÅ gal på Linus over at han holdt fast i hendes arm, hun skreg “Lilus hive Lova arm” – og det var jo en flot sætning. Da jeg fortalte det til Kirsten kiggede Lova med rynkede bryn på mig og tog sig til armen og sagde så “neeeej min” – og vi konstaterede at “ja det er din arm og Linus hev i den” – så var det på plads og vi kunne sige farvel og vinke.

Ugens mål er :
1.
t-ord og f-ord
Hav fokus på billeder af ting der starter med f og t. Lav tegnehistorier og billeder med f og t ord. Hviske f fremhæver f´et. Lav evt. modellervoksting der starter med f og t.

2.
Udvid Lovas ordforråd ved at sætte fokus på at fx en kop også kan være et krus. Fortæl om detaljerne. “vil du have koppen med hank eller den med mønster på?” osv. Gør dette med forskellige ord.

3.
Spørg på forskellige måder- udvid Lovas begrebsverden: hvad skærer vi med? Lova skal svare “kniv” “hvad laver vi mad i?” svar “gryde” , hvem gør? svar “hunden” osv.

Posted in Gamle indlæg 0-3 år, Talesproglig udvikling and tagged , .